De assessment professionals van nu zitten in een overlevingsmodus. Zij moeten hun meerwaarde ten aanzien van de goedkopere online varianten bewijzen. Hun expert-status waarmaken in een land waar iedereen psycholoog is ('Ik had dat rapport ook kunnen schrijven!'). En zich onderscheiden van de concurrenten, hoewel de opzet van assessments niet zo gek veel ruimte biedt om anders te zijn. Observeren, tests afnemen, concluderen – zo zaten de allereerste assessments ook in elkaar. Dat schijnt bij het Duitse leger te zijn geweest, tussen de twee wereldoorlogen, om de officiers te selecteren.
En dan is er nog het enthousiasme van de deelnemers. 'Eerlijk gezegd ben ik assessmentmoe. Ik heb er al zoveel gehad',- bekende een deelnemer laatst.
Dat velen hier last van hebben werd duidelijk tijdens het druk bezochte symposium "Overleeft het assessmentvak de crisis?” afgelopen september in Utrecht. Ondanks de positieve insteek (met z’n allen vooruit kijken!) en de interessante presentaties, kregen de plenaire gesprekken al snel een grimmige ondertoon. 'Wij verliezen ons gezag', 'Onze reputatie en de waarde van het vak staat onder druk’, ‘Wij moeten zwichten voor de klant’. Deze uitspraken speelden door mijn hoofd in de auto op weg naar huis. Het werd mij duidelijk dat de lastige economie niet onze enige uitdaging is. De rol van assessment professionals ondergaat in de laatste jaren een flinke verandering.
Wij gaan van beoordelaar naar adviseur voor de klant en deelnemer. En, zoals je vaak ziet bij rolveranderingen, spelen onzekerheden en weerstanden op en komen de creatieve ideeën en oplossingen voor de toekomst soms moeilijk van de grond.
De nieuwe rol vraagt om nieuwe vaardigheden. Een traditioneel assessment ging om het afleveren van een conclusie over iemand zijn kwaliteiten en potentieel. De nieuwe adviesrol gaat veel meer over het verbinden van de assessmentvraag met andere vragen die spelen in de organisatie. Schakelen, uitzoomen, kritisch meedenken en kansen en toekomstscenario’s schetsen.
Zo bekeken, wordt het assessment een van de tools uit het arsenaal van de adviseur. Een tool, geen apart vak. Het mooie hiervan is dat je als adviseur juist alle ruimte hebt om innovatief, creatief en onderscheidend te werken. Niet alleen je kennis en scherpe blik, maar ook je persoonlijkheid en eigen stijl mogen worden gebruikt. Hierin hebben wij (voorlopig) geen concurrentie van online programma’s. Wij als assessment professionals kunnen stoppen met overleven en beginnen aan een geweldige nieuwe uitdaging.
Verschoor & Oudshoorn, januari 2014 - Yulia Bazova
Reageren? Neem