Laatst werd ik door een klant in mijn verhaal onderbroken, toen ik in mijn enthousiasme nog eens de voordelen van een assessment wilde benadrukken. ‘Je hoeft mij echt niet meer te overtuigen hoor’, was de reactie. ‘Bij ons is het assessment doorslaggevend in de selectieprocedure’. Nieuwsgierig als ik ben moest ik daar natuurlijk op doorvragen. Het bleek niet zo te zijn dat deze klant zich had verdiept in onderzoeken rondom assessments of een mooi artikel had gelezen. Zijn eigen praktijk had hem dit inzicht gegeven. Wij hadden een kandidaat beoordeeld in een assessment en geadviseerd deze niet aan te nemen in de beoogde functie. De klant was zelf dusdanig gecharmeerd van deze kandidaat, dat hij besloot het advies niet ter harte te nemen. Hij nam de kandidaat toch aan. Wat bleek? Binnen twee maanden bleek de samenwerking niet te werken en kwam precies uit wat wij in de rapportage hadden benadrukt.
Over assessments is veel gezegd en geschreven. Over gedrag uit het verleden wat gedrag in de toekomst voorspelt, over de inzet van hoogwaardige instrumenten, over validiteit en betrouwbaarheid. Wanneer we kijken naar de statistieken, dan zal de gemiddelde bruggenbouwer niet onder de indruk zijn van de voorspellende waarde. Ook zijn er nogal wat voorwaarden nodig voor het goed uitvoeren van een assessment. Zo blijft er een grote menselijke factor aanwezig in de vorm van de adviseur. We lijken daarnaast links en rechts ingehaald te worden door snelle online variantie en ook het aanbod in bureaus is enorm.
Met name voor commerciële functies blijkt een assessment goed te werken. Kandidaten zijn dan immers mensen die gewend zijn zich te verkopen. Meer dan eens gebeurt het dat een kandidaat met de opdrachtgever een goede ‘klik’ heeft vanwege een goed CV en een leuke babbel. Ook bij ons weet deze persoon zich dan in een interview aanvankelijk goed te presenteren. Wanneer we wat verder doorvragen of kijken naar de praktijkopdrachten, dan blijkt iemand toch minder beslagen ten ijs te komen en niet over de juiste kwaliteiten voor die specifieke functie te beschikken. Juist wanneer we tijdens een assessment mensen buiten hun comfort zone plaatsen, vallen ze terug op hun basisgedrag. Het assessment biedt dan de mogelijkheid verder te kijken, waardoor we een completer beeld kunnen schetsen. Feit is, dat we iemand buiten zijn eigen ervaringsgebied plaatsen, zowel op intelligentie als op persoonlijkheid testen. En we bovendien op gedrag en vaardigheden toetsen. Dit met een externe, onafhankelijke bril.
Onze klanten zijn tegenwoordig zelf steeds beter in staat belangrijke zaken te observeren bij kandidaten of medewerkers. Toch willen ze nog steeds graag toetsen of dat door ons ook gezien en herkend wordt. Niet meer puur vanuit de expertrol zoals vroeger, maar veel meer als sparring partner. Klanten die vragen mee te denken over hun onderbuik gevoel, wat ze niet hard kunnen maken. In een eerste kennismaking kun je nou eenmaal niet alles zien. Zo heeft mijn klant dit ook achteraf ervaren. De kracht van een assessment zit er in, dat wij woorden geven aan dat onderbuik gevoel. Dat wij mee kunnen denken over de consequenties van gedrag en vaardigheden en dat wij kunnen adviseren over hoe kwaliteiten te verbeteren. En hoe mooi is het dat je dát niet eens meer hoeft uit te leggen.
Verschoor & Oudshoorn, april 2015 - Barbara Zonderland
Reageren? Neem hieronder contact op.